de verhalensite van de StEG
bronnen: o.a. “Een eeuw vooruit” Wiel van Dinter, Gennepnu.nl
Klik hier voor de foto’s van Jetten op de beeldbank
In de jaren twintig, een periode waarin de aanschaf van een auto binnen de financiële mogelijkheden van een particulier kwamen te liggen, werd de concurrentie tussen fabrikanten ook heviger. Opel, Citroën, Mercedes om er maar eens een paar te noemen. In 1926 werd Jetten dealer van General Motors. Dit Amerikaanse concern leverde Buicks, Pontiacs en Chevrolets.
In 1927 verschenen er zelfs auto’s op een landbouwtentoonstelling in St. Anthonis en Beers. Tussen de landbouwmachines plaatste Jetten een aantal glimmende bolides. Sommige rijke boeren konden zich best een auto veroorloven zo dacht Dries Jetten waarschijnlijk. Vanaf 1928 verkocht hij auto’s van het merk Opel, een merk dat vanaf 1929 eigendom was van GM. Jetten behoorde tot een van de eerste dealers van General Motors in Nederland. In oktober 1929 vond de grote beurskrach plaats. Een periode van economische tegenwind was het gevolg.
Na een aantal jaren crisis bloeide de economie midden jaren 30 weer op. Er wordt weer geïnvesteerd, ook door Jetten. In 1938 opent Jetten een splinternieuw bedrijf in het centrum van Boxmeer. Een modern bedrijf met een grage van 400m2 voorzien van moderne gereedschappen en machines maar bovenal een werkplaats waar het licht van alle kanten kan binnenkomen. Verder beschikt men over centrale verwarming, een smeerbrug en een lichtinstallatie. Voor het pand stond onder een luifel een ESSO pomp. In de showroom komen auto’s aantreffen van het merk Buick, Chevrolet en Opel. De Boxmeerse vestiging komt onder leiding van Piet Jetten te staan.
Omdat het pand van Jetten in de Zandstraat tijdens de bevrijding van Gennep zwaar beschadigd was, besloot men nieuwbouw te plegen aan de Spoorstraat op de plek van de voormalige marechausseekazerne. Maar liefst 1000 m2 groot werd de nieuwe werkplaats. Aanvankelijk bedoeld om er Amerikaanse truck voor het Nederlandse leger te onderhouden en rollend te houden. Privé autobezit was in de eerste jaren van de oorlog onmogelijk. Er was immers een groot tekort aan grondstoffen en de wederopbouw kreeg voorrang op het particulier autobezit. Er waren slechts enkelen die een urgentieverklaring van de RVI (Rijks Verkeerd Inspectie) kregen. Daartoe behoorden o.a. huisartsen en taxibedrijven. Jetten (GM) en van den Hombergh waren de enige twee bedrijven die nieuwe wagens mochten verkopen. In 1949 net voordat de versoepeling van toewijzing wordt afgekondigd opent Jetten het nieuwe pand aan de Spoorstraat. Compleet met een Essopomp naar Amerikaanse voorbeeld. Men was klaar voor de toekomst.
.De jaren 50 en 60 kenmerken zich door een snelle economische groei. Het autobezit won enorm aan populariteit. Was een auto in de jaren 50 nog steeds voor de happy few; dat verandert door de komst van nieuwe goedkopere modellen in de jaren 60. De Opel Kadett, de Kever (die er natuurlijk al veel langer was), de Simca 1000, de NSU prins, de Fiat 500/600, de Ford Cortina en noemde allemaal maar op. Volkswagen en Opel waren in Nederland de best verkopende merken. Bij Jetten werden honderden Opels verkocht. Kadett, Olympia, Record, Commodore, Opel GT, Admiraal en Diplomaat en als vrachtvervoerder de Opel Blitz.
Ambulancevervoer
Het vervoer van zieken en gewonden was in Gennep lang in handen van de Nijmeegse ambulancedienst. Dat dit gezien de afstand niet de meest patiëntvriendelijke oplossing was zal duidelijk zijn. Een tijdlang deden Gennepse vrijwilligers van het Rode Kruis het ziekenvervoer. Na WOII gebeurde dat door een Austin Bellewagen, een primitief omgebouwde vrachtwagen die jarenlang werd bemand door Johnny van de Kamp en zijn dochter Mimi. Toen de ambulance”in 1970 op het punt stond het te begeven sprong Garage Jetten bij. Op het nippertje bemiddelde het bedrijf bij de aanschaf van een nieuwe ambulance: een speciaal omgebouwde Opel Admiraal. Jetten bemiddelde niet alleen bij de aankoop maar bood ook stallingsruimte aan én een chauffeur receptionist Gerrit de Jong. Op elk noodzakelijk moment rukte de ambulance vanaf de Spoorstraat uit naar het ongeval of de zieke. Bijna 20 jaar stond men paraat tot in 1988 de ambulancedienst ging werken met beroepskrachten en verhuisde naar Boxmeer.
We zien hier op de foto Piet Jansen die lang bij garage Jetten heeft gewerkt. In 1967 werd hij op kantoor door Jan en Netje, Jans vrouw, met een cadeau verblijd. Jan – en ook Netje – waren echte ‘society’ figuren in Gennep. Ze waren betrokken bij veel activiteiten, kenden veel mensen en omgekeerd “iedereen” kende Jan en Netje. Jan was betrokken bij de oprichting van de carnavalsvereniging “het Bombakkes” en was ook een van de eerste Prins Carnaval in 1952. Daar zijn trouwens nog filmopnames van. Apropos film, er werd veel door de familie gefilmd. Zo is er een film die in WOII over de evacuatie en bevrijding van Gennep is gemaakt. De film bevat zulke unieke beelden dat deze veelvuldig te zien is geweest op TV. Klik hier om de ruim 28 min durende film te bekijken.
In 1978 werd het iconische tankstation- ooit ontworpen door Dudok en jarenlang het domein van pompbediende Wim de Gier – gesloopt ten gunste van een zelfbedieningsstation. Jan Jetten overleed in 1979 op 67 -jarige leeftijd. Begin jaren 80 werd het garagebedrijf overgenomen door Opeldealer Uyting en Smits uit Oss. Na 3- 4 jaar -midden jaren 80- ging deze failliet. Het pand heeft vervolgens enkele jaren leeg gestaan om daarna te worden omgebouwd tot supermarkt van AH. Het tankstation ging nog jaren bemand door. Aanvankelijk werden Gennepenaren geadviseerd om naar de Jetten dealers in Boxmeer en Cuijk te gaan. Later neemt Frank Jansen uit Heijen het Opel dealerschap over. Na een aantal jaren stopt deze en doet hij het dealerschap over aan de Gebr. Geene uit Wanroij. Deze gaan vervolgens in 2014 failliet! Zo komt iemand die in Gennep naar een Opel zoekt toch weer uit bij een Jetten! Terug naar de Spoorstraat. Toen het bemande tankstation overging naar een onbemande vestiging trok AH de voormalige tankshop bij de supermarkt. Het is nu de plek waar u uw winkelkarretje pakt!
Wie had ooit kunnen bedenken dat er nog eens brood boven de voormalige smeerkuil zou worden verkocht of het karton met sinaasappelsap uit een rek zou worden gepakt op de plek waar vroeger receptionist Gerrit de Jong de werkbonnen schreef! Met het verdwijnen van Jetten verdween ook een icoon uit Gennep. De naam “AJH Jetten autobedrijf ” mag in Gennep dan zijn verdwenen de naam “autobedrijf Jetten” in Boxmeer en Cuijk is nog springlevend. Het is nog steeds synoniem voor Opel (GM) dealer. Ruim honderd jaar autobedrijf en noch slechts 5 jaar verwijderd van het 100 jaar Opel (GM)dealerschap. Een felicitatie waard aan vader Dries, zijn zonen Piet en Jan en kleinzoon Dick.
(NB de rally Parijs – Amsterdam door o.a. Gennep komt binnenkort in een apart artikel ter sprake.)
artikel over de firma Jetten in “de Gelderlander” op 09/06/21 nav 125 jarig bestaan